tisdag, mars 13

Piss of Pricks!


Imorgon ska jag på SPA. Sola, basta, duscha och bli insmord i hårbotten och på kroppen. För andra gången den här veckan. Tamejtusan om jag inte tar ett tredje besök på fredag! För att avrunda veckan liksom. Undrar om de serverar lite bubbel på PSO? Troligtvis inte.

Efter en halsfluss och antibiotikakur för tre veckor sedan fick jag kliande prickar på armarna och ryggen. Fick antihistamin då jag gissningsvis fått en allergisk reaktion på antibiotikan. Fick fler kliande prickar, i huvudet, på bröstet, på benen, magen. Fick remiss till hudläkare som ringde i mitten på förra veckan och erbjöd mig att få komma nu på fredag. Fler prickar på händer och fötter och små snöhögar varhelst jag flaxat med håret fick mig att strängeligen kräva av bokningssköterskan att få komma tidigare. Plötsligt fanns en tid redan i fredags!

Då jag ännu inte fyllt 40 ville jag såklart ha mamma med mig till doktorn. Mamma -  min ständiga klippa och jorhavande hjälp vad helst det gäller. På hudkliniken konstaterades att prickarna var psoriasis utlöst av halsinfektionen. En kronisk sjukdom som man kan leva symptomfri med i perioder om man har tur. Det tänker jag ha. 
Blev omgående skickad till psoriasisförbundet PSO hemma i Södertälje för en första värme- & hårbottenbehandling. Varmt mottagen och omhuldad av fina, proffsiga personalen som svarar på alla mina frågor och besvarar några oställda. Som ordinerar mig att komma 3 ggr/veckan för behandling. Jag får en låda där jag kan ha mina tofflor. Känner mig liksom lite hemma redan då.

Orkade inte stanna på hemvägen och köpa utlovade chips till fredagkvällen hemma. Kände mig trött, modfälld och ledsen. Bästa mamma uträttade chipsärendet medan jag låg i sängen och bestämde mig för att jag skulle deppa den kvällen. Över sjukdomsbeskedet. Över den angripna kroppen som jag vill skyla. Över kliandet och hudflagorna.
Sedan bestämde jag mig för att jag ska svara bra på behandlingen. Så bra att prickarna försvinner helt utan att lämna några ärr. Att jag sedan ska vara symptomfri och fin i huden precis som vanligt. Tills nästa halsinfektion vill säga, men vem vet - kanske slipper jag fler sådana också?
Jag bestämde också att den tidskrävande behandlingen är fullt jämförbar med ett SPA-besök- det finns badkar, värmeskåp, bastu, krämer, duschar, handdukar och varma helande händer.

Jag har nu gjort min andra behandling och ser en enorm förbättring på kroppen. Kliet i hårbotten är så gott som borta, liksom hudflagorna. Jag tror inte Beach 2012 är en omöjlighet! Och går det åt pipan kan jag ju alltid satsa på Bitch 2012?

2 kommentarer:

  1. Bläh! Vet hur det är, har också psoriasis. Turligt nog så är min ganska begränsad till ena armbågen och lite i hårbotten och jag hoppas verkligen att det inte blir värre än så. Håller tummar och tår att du får ordning på det. Kram

    SvaraRadera
  2. Har såhär i efterhand förstått att de besvär jag haft i hårbotten och på armbågarna varit psoriasis. Tror att jag hade ett litet skov när jag fick halsflussen och att det därför formligen exploderade!

    Håller tummarna för att du slipper värre besvär- håll dig borta från halsflussen! Annars kanske vi får spaa tillsammans framöver, vilket ju vore trevligt- då skulle vi banne mig smuggla med oss skumpa!:)

    Kram och tack för att du delade med dig!

    SvaraRadera