torsdag, december 22

Dagarna med Tyra

Jobbade min sista dag innan julledighet i tisdags. Tyra tog ledigt redan från måndagen då hon varit rejält trött och osugen på dagis de sista veckorna. Tur att mormorn och morfarn med glädje tar sig an vårt lilla troll när vi behöver hjälp!

Men onsdagen och torsdagen har varit våra. "Du och jag mamma", säger hon Emilskt när vi går hand i hand och värmen sprider sig djupt in i mammahjärtat. "Du och jag Tyra", säger jag Alfredskt och trycker den lilla handen så hårt jag vågar.

Så vad har vi då gjort dessa dagar? Sovit länge, masat oss ur sängarna till soffan för frukostmys och lucköppning innan uppdrag klappjakten. Hela dagen igår sprang vi in och ut i butiker, lunchade, sprang än mer, fikade och fortsatte shoppandet tills det var dags att åka hem och äta middag. Inte ett knyst, tjat eller gnäll från trollet!

Soffmys imorse igen följt av färd mot Järna för besök i Robyggebutiken och på Saltå Kvarn butik och café.
Där fick vi fint sällskap av nybliven mammavän och liten bedårande tjej, fast Tyra tyckte bestämt att hon var en han. Vi bestämde att Tyra var bra på att inte vara så normativ.
Efter lunchfika gick färden mot Södertälje stad igen för en sista slutspurt i klappjakten. Återigen lätt som en plätt, men på väg mot bilen för hemfärd suckade Tyra och undrade om vi måste vara på stan varje dag?!
Så imorgon har vi stanförbud och planerad promenad, pepparkaksbak och paketinslagning.

En sista, mallig, detalj. Tårades upp av stolthet när min dotter för första gången idag köpte en chokladboll alldeles själv i kondisdisken på Saltå Café. Jag satt med finbebis i famnen och Tyra ville ha en chokladboll, så hon fick en tjuga av mig. Hon gick fram till disken, plingade i klockan och när expediten kom sa hon kavat: Hej, en cocosboll tack! Så lämnade hon fram tjugan och balanserade bollen på fatet tillbaks till bordet där hon smaskade i sig av förvärvet. Fina, coola ungen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar