måndag, februari 1

Torrare än torrt

På vår torktumlare kan man välja torrrhetsgrad torrt och extra torrt. Jag kan alltså ta ut min torra tvätt ur torktumlaren, konstatera att den är torr och slänga in den igen för att den ska bli extra torr?

Var på Vibutiken för att panikhandla kakao. Hittar inte var den ska stå.
Frågar butiksbiträdet: vet du var kakaon står?
Hon säger; vet du var kaffet står?
Jag: ehh, va, näää. Trodde hon inte visste. Men det var alltså en ledtråd till var kakaon skulle stå. Gick till kaffehyllan och hittade ett gapande tomt hål där kakaon skulle stått.
Letade upp samma frågvisa butiksbiträde och sa: du kakaon är slut i hyllan, kan du ha mer på lager?
Butiksbiträdet: Slut? Var den helt slut? Ännu en motfråga.
Jag: ehh, jaaa, alltså jag kan inte riktigt gradera slutheten. Den är slut. I hyllan. Det är tomt där den ska stå.
Butiksbiträdet: Då är den helt slut.
Jag: Jaha. Helt slut alltså?
Butiksbiträdet: Ja. Helt slut. Tyvärr.
Jag: Synd. Att den inte bara var slut utan helt slut.
Butiksbiträdet ler som sig bör.

De här graderingarna förbryllar mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar