söndag, april 4

En stund på jorden

Sitter vid frukostbordet och lyssnar på vårfåglarna utanför. I övrigt tyst förutom datorns surrande. Teet har kallnat i koppen, så länge har jag fått sitta här i lugn och ro. Alla barn och män, ja ibland känns det som att det kryllar av dem här hemma, är på sitt och här sitter jag med mitt. Kan spela vilken musik jag vill hur högt jag vill, kan läsa böcker jag inte får ro till annars, kan passa på att göra allt det där som man får för sig att man ska göra så fort man bara får en stund över. Sy i knappar, rensa garderoben, tömma förrådet, göra hemmaspa, rengöra bakom spisen/badkaret, torka alla golvsocklar och ovanpå alla dörrlister, ta en lång promenad, piska textilier, ge krukväxterna ny jord. Men jag bara sitter här. På sin höjd att jag snart kokar lite kaffe. Brygger gör jag förstås, men koka kaffe är snyggare ur ett allitererande perspektiv. Har ni förresten märkt att jag gillar alliterationer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar